Kızıldeniz'deki krizin devam etme ihtimali, küresel enflasyon dahil tüm ekonomik verileri etkileme potansiyeli taşıyor.
Husilerin Kızıldeniz'deki ticari ve askeri gemilere yönelik saldırıları küresel ekonomide sınırlı sonuçlar vermeye başladı.
Krizin uzaması ihtimali, küresel enflasyon dahil tüm ekonomik verilerin olumsuz etkilenmesi ve fiyat artışlarının tetiklenmesi gibi riskler taşıyor.
Saldırılardan en çok etkilenen sektör olan deniz taşımacılığı halihazırda baskı altında.
Afrika ile Arap Yarımadası arasındaki Bab el-Mendeb Boğazı'ndan geçerek Kızıldeniz'e giren nakliye gemilerine yönelik saldırılar son haftalarda arttı. Husiler ayrıca bir Amerikan ticari gemisini de vurdu.
Bab el-Mendeb Boğazı, küresel deniz ticaretinin yaklaşık %12'si tarafından kullanılıyor. Ancak Kasım ortasından bu yana bu oran yüzde 70 oranında azaldı.
Saldırılardan kaçınmak isteyen birçok armatör, Güney Afrika'daki Ümit Burnu çevresindeki daha uzun ve daha pahalı alternatif rotayı tercih etmeye başladı.
Deniz taşımacılığı krizi üzerine düşünceler
Sürenin ve maliyetlerin uzamasının olumsuz etkileri Avrupa'da ve tüm dünyada hissedilmeye başlandı.
Aralarında İsveçli mobilya devi Ikea ile otomobil devleri Tesla ve Volvo'nun da bulunduğu pek çok şirket, halihazırda gecikmeleri duyurdu ve Avrupa merkezlerindeki üretimi durdurdu.
Tesla, Avrupa'daki fabrikasında 29 Ocak – 11 Şubat tarihleri arasında üretime iki hafta ara verileceğini açıklarken, Volvo'nun Belçika'daki fabrikası da Ocak ortasında üç gün süreyle kapanacak.
Katar Başbakanı Şeyh Muhammed bin Abdulrahman bin Jassim al-Thani Salı günü Dünya Ekonomik Forumu'nda yaptığı açıklamada, sıvılaştırılmış doğal gaz (LNG) taşımacılığının Kızıldeniz'deki gerginliklerden “etkileneceğini” söyledi.
Fiyatlar artacak mı?
Nakliye şirketleri, krizle ilgili maliyetleri karşılamak için faturalarında önemli fiyat artışları bildirdi.
Lojistik şirketi Container xChange, Kızıldeniz'deki krizin nakliye maliyetlerini yüzde 60 oranında artırabileceğini ve sigorta oranlarında da yüzde 20 civarında prim artışı olabileceğini öngörüyor. xChange, yakıt maliyetlerinin de %20 oranında artacağını tahmin ediyor.
Bu artışların sonucu bir enflasyon sarmalıdır. Uluslararası danışmanlık şirketi Oxford Economics, “Kızıldeniz'in birkaç ay nakliyeye kapalı kalması ve nakliye maliyetlerinin Aralık ayı fiyatının yaklaşık iki katı seviyesinde kalması durumunda” küresel enflasyonun 2024 sonuna kadar 0,7 puan daha artacağını tahmin ediyor.
Konuyla ilgili konuşan Avrupa Komisyonu'nun ekonomik işlerden sorumlu üyesi Paolo Gentiloni, “Kızıldeniz'de yaşananların enerji fiyatlarına ve enflasyona şu an için bir etkisi görünmüyor. Ancak dikkatli bir şekilde takip etmemiz gerektiğine inanıyoruz” dedi. Bu konuyu yakından ele alın çünkü bu sonuçlar önümüzdeki haftalarda ortaya çıkabilir.” Şu ifadeleri kullandı: